Planujesz zakup pierwszej przyczepy samochodowej? A może musisz przetransportować większy ładunek i zamierzasz do tego celu wypożyczyć pojazd? Jednym z najważniejszych kryteriów, na które musisz spojrzeć przed dokonaniem wyboru jest dopuszczalna masa całkowita przyczepy. To właśnie od DMC przyczepy zależy, jak duży ładunek możesz przetransportować, a przede wszystkim, jakich uprawnień potrzebujesz do prowadzenia zespołu pojazdów. Niektórzy potencjalni użytkownicy przyczep sądzą, że dopuszczalna masa przyczepy nie może przekroczyć 750 kg, aby do jej prowadzenia wystarczyło standardowe prawo jazdy kategorii B. W rzeczywistości sprawa jest bardziej skomplikowana, a decydujące znaczenie ma maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów. Dziś postaramy się rozjaśnić tę kwestię. Dowiedz się, czym dokładnie jest dopuszczalna masa całkowita przyczepy. Sprawdź, ile sięga maksymalna masa przyczepy z hamulcem i bez hamulca dla Twojego auta. Upewnij się, że wybrany przez Ciebie model będzie zgodny z Twoimi potrzebami i posiadanymi uprawnieniami!

Czym jest dopuszczalna masa całkowita przyczepy?

Przeglądając oferty pojazdów dostępnych na Dedlo, łatwo zauważyć w opisach podstawowy parametr, czyli DMC przyczepy. Jest to dopuszczalna masa całkowita, z której wynika bezpośrednio, jaka jest dopuszczalna ładowność przyczepy, ale nie tylko. Każdy pojazd ma swoją masę – im jest ona mniejsza, tym jest to korzystniejsze z punktu widzenia użytkownika, który pragnie przewieźć jak najwięcej towaru. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy, określana potocznie również jako dopuszczalna masa przyczepy, to zsumowana masa pojazdu i znajdującego się na nim ładunku.

Aby lepiej to wyjaśnić, posłużmy się przykładem. Załóżmy, że przyczepa znajdująca się w ofercie sklepu Dedlo waży 150 kg. Jednocześnie dopuszczalna masa całkowita przyczepy, jak to często bywa w przypadku pojazdów lekkich, wynosi 750 kg. Z tego wynika natomiast, że przy pomocy tej przyczepy można transportować ładunek o maksymalnej masie 600 kg, bo po zsumowaniu obu wartości otrzymamy 750 kg. Wówczas jedynym ograniczeniem bywa maksymalna masa przyczepy określona w dowodzie rejestracyjnym auta osobowego, które ma ją holować, ale ten wątek poruszymy w dalszej części tekstu.

Jak sprawdzić, ile wynosi dopuszczalna masa całkowita przyczepy?

Najprostszym sposobem na zweryfikowanie dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy jest zajrzenie do jej dowodu rejestracyjnego. W dokumencie w polu F.2 znajduje się w rubryka „Maksymalna masa całkowita” z wartością podaną w kilogramach. Oprócz tego stosowne oznaczenie powinno być widoczne na samym pojeździe.

Na ramie przyczepy lub jej nadwoziu należy znaleźć tabliczkę znamionową, Tam zaś poszukać DMC przyczepy, które może kryć się również pod skrótem MTM, czyli maksymalna techniczna masa. Oprócz tego dopuszczalna masa całkowita przyczepy powinna być podana w instrukcji pojazdu lub dokumentach homologacyjnych dostarczonych przez producenta. Przed zakupem pojazdu, przeglądając dostępne oferty, na przykład w sklepie Dedlo, DMC przyczepy znajdziesz w opisach poszczególnych modeli. 

DMC przyczepy a rodzaj pojazdu

Dopuszczalna masa całkowita przyczepy wpływa na podział tego typu pojazdów ze względu na ich masę. Jeśli DMC przyczepy nie przekracza 750 kg, jest to przyczepa lekka. Z kolei przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej pomiędzy 750 kg a 3500 kg bywają określane jako przyczepy ciężarowe, przyczepy ciężkie lub przyczepy średnie. Jeszcze większe egzemplarze nie są przeznaczone do aut osobowych, dlatego nie będziemy się na nich skupiać. 

Jak dopuszczalna masa przyczepy wpływa na możliwość legalnego prowadzenia zespołu pojazdów?

Powyższy podział ze względu na dopuszczalną masę przyczepy ma swoje ważne konsekwencje odnoszące się do uprawnień, które musi posiadać kierowca, aby legalnie korzystać z pojazdu. Prawo jazdy kategorii B jest wystarczające do holowania przyczepy, jeżeli spełniony zostanie jeden z dwóch warunków:

  • DMC przyczepy lekkiej nie przekracza 750 kg, 
  • maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów, czyli auta, przyczepy i ładunku nie przekracza 3500 kg.

Posłużmy się kolejnym przykładem, by przeanalizować ten drugi przypadek. Dopuszczalna masa całkowita Twojego auta osobowego wynosi 2000 kg, a DMC przyczepy to 1200 kg? W takim razie po zsumowaniu tych wartości uzyskamy 3200 kg. To mniej, niż 3,5 tony, więc prawo jazdy kategorii B jest wystarczające. 

W drugim przykładzie załóżmy, że DMC auta osobowego to również 2000 kg, ale DMC przyczepy to 1800 kg. Po prostym dodawaniu uzyskamy wynik 3800 kg, więc prawo jazdy kategorii B nie wystarczy. 

W powyższym przypadku, aby legalnie prowadzić zespół pojazdów musisz uzyskać dodatkowe uprawnienia, a konkretnie prawo jazdy kategorii B plus E. Jednocześnie pozwoli Ci ono legalnie korzystać ze wszystkich przyczep, których DMC nie przekracza 3500 kg. 

Maksymalna masa całkowita przyczepy a model auta

Istnieje jeszcze jedno ograniczenie, o którym początkujący użytkownicy przyczep mogę zapomnieć. Jest nim maksymalna masa całkowita przyczepy, jaką może holować dane auto. By znaleźć odpowiednie wartości, należy zajrzeć do dowodu rejestracyjnego. 

Maksymalna masa przyczepy z hamulcem

W polu O.1: znajdziesz rubrykę „Maksymalna masa przyczepy z hamulcem”. Jeżeli wybrana przez Ciebie przyczepa jest wyposażona w hamulec, kieruj się tą wartością. 

Maksymalna masa przyczepy bez hamulca

W świetle polskiego prawa lżejsze przyczepy nie muszą być wyposażone we własny hamulec. Jako użytkownik takiego pojazdu, musisz zajrzeć do pola O.2: – „Maksymalna masa przyczepy bez hamulca”.

FAQ

Czym jest dopuszczalna ładowność przyczepy?

Dopuszczalna ładowność w przyczepy odnosi się do masy ładunku, który może być transportowany przy pomocy tego pojazdu. Aby ją policzyć, wystarczy od dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy odjąć jej masę własną.

Od czego zależy dopuszczalna masa całkowita przyczepy?

O tym, ile wynosi dopuszczalna masa całkowita przyczepy decyduje jej homologacja. Jest ona konsekwencją rozwiązań konstrukcyjnych zastosowanych w danym pojeździe. Na określoną homologację wpływ mają czynniki takie jak wytrzymałość ramy, zawieszenia i osi, a także skuteczność układu hamulcowego, jeżeli pojazd jest w niego wyposażony.

Jaka jest dopuszczalna masa całkowita przyczep dostępnych w ofercie Dedlo?

W ofercie sklepu Dedlo znajdują się zarówno przyczepy lekkie, jak i ciężkie. Oferujemy naszym klientom pojazdy reprezentujące różne kategorie użytkowe – na przykład standardowe przyczepy jedno-, dwu- i trzyosiowe, przyczepy lawety, wywrotki, furgony i chłodnie oraz wiele innych pojazdów specjalistycznych. DMC przyczepy zawsze podajemy w opisie danego modelu.

Mogą Cię zainteresować

Blog

Transport łodzi na przyczepie – jak zrobić to bezpiecznie i legalnie?

Przyczepy samochodowe stanowią niezwykle zróżnicowaną kategorię. Wśród nich można znaleźć między innymi klasyczne pojazdy z płaską przestrzenią załadunkową, jak i bardzo wyspecjalizowane. Do tej drugiej grupy z pewnością zaliczają się przyczepy umożliwiające transport łodzi. Sporty wodne mają w Polsce wielu

Blog

Jak działa hamulec najazdowy – zasada działania w praktyce

Bezpieczne zatrzymanie lub zwolnienie to jeden z najważniejszych elementów prowadzenia zespołu pojazdów składającego się między innymi z przyczepy samochodowej. W wielu konstrukcjach odpowiedzialny jest za to tak zwany hamulec najazdowy. Jak działa ten mechanizm? Dziś postaramy się dokładnie to wyjaśnić!

Blog

Kiedy prawo jazdy na lawetę to obowiązek, a kiedy wystarczy zwykłe „B”?

Lawety na co dzień pomagają kierowcom, którym przydarzyła się awaria samochodu lub ich auto zostało uszkodzone w stłuczce bądź innym zdarzeniu komunikacyjnym. Oprócz tego pojazdy tego typu są wykorzystywane przez profesjonalistów – na przykład sprzedawców samochodów, wypożyczalnie aut i przedstawicieli

Masz pytanie?

Dedlo Sp. z o.o.ul, Zachodnia 3406-200 Maków MazowieckiNIP: 757-149-23-88

Formularz kontaktowy

Porozmawiajmy

Zostaw wiadomość